Vaccinatie konijn

Het konijn heeft de afgelopen jaren een belangrijke rol als huisdier veroverd in Nederland. Steeds meer Monique browny zwgezinnen kiezen voor een konijn in de veronderstelling dat de verzorging makkelijk is en voor niet al te veel problemen zorgt in bijvoorbeeld vakanties. Helaas maken wij regelmatig mee dat op het gebied van de verzorging het een en ander misgaat waardoor veel konijntjes onnodig sneuvelen. Vooral op het gebied van preventieve vaccinaties blijken veel konijneneigenaren niet altijd even goed geïnformeerd te zijn. Wij leggen u dan ook graag uit tegen welke ziektes u uw konijn kunt vaccineren en vanaf welke leeftijd.

Bedrijfsmatig gehouden konijnen worden vrij algemeen gevaccineerd tegen twee virusziekten: Myxomatose en Viral Haemorrhagic Disease. Verbazend is het dan ook dat heel veel als huisdier gehouden konijnen niet worden gevaccineerd. Zeker omdat beide ziekten bijna altijd dodelijk zijn en zeer veel voorkomen onder wilde konijnen.

Konijnenvaccinatie

VirusstamVHD2Myxomatose/VHD
Bescherming na7 dagen3 weken
Booster nodig?nee, indien konijn ouder dan 10 weken.
Als tussen 30 dgn leeftijd en 10 weken in geënt dan wel booster na 6 weken.
nee
Vaccinatie interval6 maanden1 jaar
Minimum leeftijd10 weken
(of vanaf 30 dagen, maar dan booster nodig na 6 weken)
5 weken

Myxomatose
Myxomatose is te herkennen aan vieze ontstoken ogen, oren en genitaliën. De kopstreek is vaak gezwollen en later vormen zich overal onder de huid kwaddels. Na ruim een week sterven de meeste dieren in een toestand van volledige uitputting. Hobby konijnen worden meestal geïnfecteerd door overdracht van het virus door insecten en konijnenvlooien die op zieke wilde konijnen hebben gezeten. Katten kunnen deze konijnenvlo bij zich dragen en hierdoor kunnen ook volledig in huis gehouden konijnen besmet raken met myxomatose. Vaccinatie tegen myxomatose geeft een goede bescherming. Konijnen vanaf 4 weken leeftijd kunnen ingeënt worden. Voor een goede bescherming is een jaarlijkse herhaling gewenst.

Viral Haemorrhagic Disease (VHD)
Viral Haemorrhagic Disease (VHD) is een fataal verlopende virusziekte waarbij in verschillende organen bloedingen ontstaan. Deze ziekte werd voor het eerst waargenomen in China in 1984. Sinds 1986 verspreidt VHD zich in snel tempo door Europa. In eerste instantie werden alleen wilde konijnen getroffen maar sinds enkele jaren worden ook tamme konijnen getroffen. Meestal worden konijnen in hele korte tijd ernstig ziek. Veelal worden zij dood aangetroffen in hun hok zonder verdere verschijnselen. Soms wordt nog bloed uit de neus en mond gezien. Overdracht vindt plaats via rechtstreeks contact met zieke dieren of via besmet voer of bodembedekking. Onduidelijkheid bestaat nog over de vraag of besmetting via insecten ook mogelijk is. Om de kans op besmetting van uw konijn met VHD zo klein mogelijk te houden is het beter om geen gras of ander voer buiten te plukken omdat u nooit weet of dit besmet is met het VHD virus. Vaccinatie is tegen deze virusziekte doeltreffend. De entstof kan worden gebruikt vanaf 8 weken leeftijd en moet elk jaar herhaald worden.

Konijnenvaccinaties tegen VHD type 2
Zoals u wellicht via de landelijke media heeft vernomen is er in Nederland sprake van sterfte onder wilde en tamme konijnen als gevolg van de ziekte VHD. Deze ziekte treft helaas zowel gevaccineerde als ongevaccineerde dieren. Het blijkt dat er sprake is van een nieuwe variant waartegen de in Nederland gebruikte vaccins niet werkzaam blijken.

Graag willen wij u op de hoogte brengen van de mogelijkheid om uw konijn(en) te laten vaccineren tegen deze nieuwe variant, VHD type 2. Wanneer uw konijn tussen de 30 dagen en 10 weken oud is bij de eerste vaccinatie dient na 6 weken een booster gegeven te worden. Hierna iedere 6 maanden herhalen. is uw konijn ouder dan 10 weken leeftijd, dan is een booster niet nodig. Wel blijft ook dan iedere 6 maanden noodzakelijk voor een goede bescherming. Deze vaccinatie kan gelijktijdig gegeven worden met de Myxo/VHD vaccinatie.

Lees deze folder voor meer informatie over waarom vaccinatie zo belangrijk is voor konijnen.
vaccineren_konijnen folder

msd konijn voorpagina