Vaccinatie konijn

Het konijn heeft de afgelopen jaren een belangrijke rol als huisdier veroverd in Nederland.vaccinatie konijn Steeds meer gezinnen kiezen voor een konijn en dat is ook niet zo verwonderlijk, aangezien het hele leuke, lieve en vooral ook slimme dieren zijn. Echter wordt vaak gedacht dat de verzorging voor een konijn makkelijk is, maar dit is niet het geval. Naast het feit dat een goede voeding, voldoende ruimte en een konijnenmaatje belangrijke zaken zijn, hebben ook konijnen elk jaar een vaccinatie nodig.

Hieronder leggen wij u graag uit tegen welke ziektes u uw konijn kunt vaccineren en vanaf welke leeftijd.

De twee belangrijkste virusziekten waartegen een konijn wordt gevaccineerd zijn Myxomatose en Viral Heamorrhagic Disease (ook wel afgekort tot VHD of RHD). Van het VHD/RHD virus zijn er inmiddels twee varianten bekend, type 1 en type 2. Tegen beide bestaan gelukkig nu vaccinaties, waarmee we het konijn dus een goede bescherming kunnen bieden. En dit is geen overbodige luxe, aangezien de eerder genoemde virussen veel sterfte onder de konijnen (zowel tamme als wilde) veroorzaken.

Konijnenvaccinatie

VirusstamVHD1 en VHD2Myxomatose/VHD1
Bescherming na7 dagen3 weken
Booster nodig?nee, indien konijn ouder dan 10 weken.
Als tussen 30 dgn leeftijd en 10 weken in geënt dan wel booster na 6 weken.
nee
Vaccinatie interval1 jaar1 jaar
Minimum leeftijd10 weken
(of vanaf 30 dagen, maar dan booster nodig na 6 weken)
5 weken

Myxomatose
Myxomatose is te herkennen aan vieze ontstoken ogen, oren en genitaliën. De kopstreek is vaak gezwollen en later vormen zich overal onder de huid kwaddels. Na ruim een week sterven de meeste dieren in een toestand van volledige uitputting. Hobby konijnen worden meestal geïnfecteerd door overdracht van het virus door insecten en konijnenvlooien die op zieke wilde konijnen hebben gezeten. Katten kunnen deze konijnenvlo bij zich dragen en hierdoor kunnen ook volledig in huis gehouden konijnen besmet raken met myxomatose. Vaccinatie tegen myxomatose geeft een goede bescherming. Konijnen vanaf 5 weken leeftijd kunnen ingeënt worden. Voor een goede bescherming is een jaarlijkse herhaling gewenst.

Viral Haemorrhagic Disease (VHD)
Viral Haemorrhagic Disease (VHD) is een fataal verlopende virusziekte waarbij in verschillende organen bloedingen ontstaan. Meestal worden konijnen in hele korte tijd ernstig ziek. Veelal worden zij dood aangetroffen in hun hok zonder verdere verschijnselen. Soms wordt nog bloed uit de neus en mond gezien. Overdracht vindt plaats via rechtstreeks contact met zieke dieren of via besmet voer of bodembedekking. Onduidelijkheid bestaat nog over de vraag of besmetting via insecten ook mogelijk is. Om de kans op besmetting van uw konijn met VHD zo klein mogelijk te houden is het beter om geen gras of ander voer buiten te plukken omdat u nooit weet of dit besmet is met het VHD virus. Vaccinatie is tegen deze virusziekte doeltreffend.

Konijnenvaccinaties tegen VHD type 2 Zoals u wellicht via de landelijke media heeft vernomen is er in Nederland sprake van sterfte onder wilde en tamme konijnen als gevolg van de ziekte VHD. Deze ziekte treft helaas zowel gevaccineerde als ongevaccineerde dieren. Het blijkt dat er sprake is van een nieuwe variant waartegen de in Nederland gebruikte vaccins niet werkzaam blijken.

Graag willen wij u op de hoogte brengen van de mogelijkheid om uw konijn(en) te laten vaccineren tegen deze nieuwe variant, VHD type 2. Wanneer uw konijn tussen de 30 dagen en 10 weken oud is bij de eerste vaccinatie dient na 6 weken een booster gegeven te worden. Is uw konijn ouder dan 10 weken leeftijd, dan is een booster niet nodig. We beschikken over een vaccin die 1x per jaar moet worden gegeven. Wanneer er echter sprake is van een grote infectiedruk kan er alsnog worden gekozen om elk half jaar te vaccineren. Deze vaccinatie kan gelijktijdig gegeven worden met de Myxo/VHD vaccinatie.

Lees deze folder voor meer informatie over waarom vaccinatie zo belangrijk is voor konijnen.
vaccineren_konijnen folder

msd konijn voorpagina